-Assalamualaikum wahai sahabat-


Sabtu, 4 Januari 2014

Ya Rabbi..

Y Rabbi,
Sesungguhnya aku rindu!
Rindu akan kenangan lalu,
Rindu akan memori lalu,
Bersama sahabatnya.

Terbayang di minda,
Saat aku tersungkur hiba,
Deraian air mata menitis laju,
Dia ada di sisiku,
Menatap hiba dan sayu.

Aku masih ingat,
Dakapan mesranya,
Erat tautan tangannya,
Cuba tuk menenangkan aku,
Tapi itu membuatkan aku rasa terus hiba,
Terusik akan belaian mesranya.

Dan aku masih lagi ingat kata-katanya walaupun samar,
"Nis, jangan nangis lagi, kuatkan semangat, tabahkan diri.
InsyaAllah, masalah ini akan selesai. Jangan berputus asa. Allah ada.
Semuanya akan terbongkar juga nnti kalau Nis benar"

Dan di saat, dia berduka hiba,
aku akan setia di sisinya,
apa yang aku katakan padanya,
" Dahla nangis, kalau awak nangis, sya pun nak nangis juga.
Perkara tu tiada siapa boleh elak. Jangan nangis lagi."
Ku pegang erat tangannya,
beri kekuatan padanya walau terasa diri lemah melihat derai air matanya.



Ya Rabbi,
Rindu!
Dan rindu!

Tapi,
sekarang kita jauh.
Teramat jauh.

Kadang kala,
disini susah untuk mendapatkan sahabat sepertinya,
Ya.
Saat aku hiba, mungkin dia hanya melihat,
Tiada lagi pelukan erat,
Genggaman kekuatan.
Malah, kata-kata semangat mungkin tiada.

Sendirian mungkin lebih baik,
Walaupun terasa sakit,
mungkin itu yang terbaik.
Tapi aku tahu,
Aku tak sendirian.
Allah ada bersamaku..

"Ma fi qalbi ghairullah.. "

Tiada ulasan:

Catat Ulasan